Mel er den grunnleggende ingrediensen i en middelhavsdiett. Du finner den i utallige mange oppskrifter, fra pasta til brød og pizza, men mel er en ingrediens vi ikke vet alt om.

Egenskapene til melet kan variere ut fra hvilken kvalitet det er og hva det skal brukes til.

Det er viktig å bruke mel riktig for å få det resultatet du ønsker, og da er det lurt å lese seg opp så godt man kan om man vil bruke riktig mel til riktig oppskrift.

Ulike typer mel basert på “styrke”

De forskjellige egenskapene til de ulike meltypene fører til variasjon i forhold til bruksområde.

Den største forskjellen på ulike typer mel er “styrken” og den finner man ved å se etter “W” symbolet på pakken. Styrken på melet er dens kapasitet til å holde på væske i deigen, og dette er viktig å vite for å fastslå hvordan man skal jobbe med den og hvor lang hevetid deigen trenger.

Mel med høy styrke er de som trenger mest væske og tåler lengst hevetid, mens de med lav styrke trenger lite væske og kort hevetid. Klassifiseringen av mel basert på styrke er som følger:

  • Svak: Styrke under 170W. Brukes til oppskrifter som trenger lite heving, som for eksempel kjeks.
  • Medium: Styrke mellom 180 og 260W. Brukes til oppskrifter som trenger medium heving, for eksempel boller.
  • Sterk: Styrke mellom 270 og 350W. Perfekt til pizza.
  • Manitoba: Styrke over 350W.

En annen forskjell har vi mellom durumhvete og fint hvetemel. Disse to meltypene har like forskjellige kjennetegn som hveten de er laget av. Durumhvete brukes vanligvis til pasta, mens fint hvetemel brukes til brød og kaker.

Forskjellige typer mel basert på raffinering og næringsinnhold

Du finner mange forskjellige typer mel på markedet, og disse har forskjellige klassifieringer. Klassifiseringene viser graden av raffinering og utmalingsgrad:

  • Meltype 00: Høy utmalingsgrad. Lite fiber og vitaminer, men rik på sukker. Mest brukte, og letteste typen å bruke.
  • Meltype 0: Mye gluten, mindre utmalingsgrad enn 00. Brukes til brød og annet som trenger lang hevetid. Perfekt til pizza, brød, fersk pasta og kaker.
  • Meltype 1: Dette melet har en høy kvalitet av hvetekli og hvetekim, og er svært næringsrikt. Et bedre valg enn raffinert mel og passer perfekt til brød, pizza og kaker.
  • Meltype 2: Et halvkornsmel, dette er mye grovere enn de andre meltypene. Kortere hevingsprosess, og brukes til brød, pizza og andre bakevarer.
  • Manitoba mel: Denne typen mel er fra Canada og har et høyt innhold av gluten og brukes ofte til brød, blandes vanligvis med andre typer mel for å styrke de.

Populære produkter: